اصول طراحی نورپردازی محیط کار

اصول طراحی نورپردازی دفتر کار و داخل ساختمان اداری

طراحی نورپردازی یک فضای تجاری یا دفاتر اداری محل کار به چیزی بیش از محاسبه روشنایی نیازمند است.نوع نورپردازی بر فضای محیط تاثیر دارد: ایجاد شرایط خوب روحی، ایجاد جذابیت در محیط و بالا بردن نشاط محل کار. نوع روشنایی باید بتواند با ایجاد حس خوب در کارمندان، بهره وری را در محل کار بالا ببرد و این مهم نیاز به یک طراحی پویا دارد. ایجاد محیطی راحت با شرایط مناسب برای کار یکی از کارکردهای نورپردازی مناسب محیط کار است.

اهداف طراحی نورپردازی محیط کار

طراحی نورپردازی اداری

نورپردازی یکی از بهترین و ساده ترین راهها برای بهینه سازی فضای کار تجاری و اداری است. چالش در این کار هماهنگ نگاه داشتن فضاهای مختلف در کنار تامین نور کافی برای کاربرد های مختلفی است که همگی زیر یک سقف قرار گرفته اند. فضای رسپشن یا ورودی، دفاتر پیوسته (open office) و دفاتر خصوصی که دارای ابعاد گوناگون هستند همگی باید تداعی کننده شخصیت شرکت باشند. همچنین میزان مصرف انرژی و استفاده از تجهیزات کم مصرف باید مد نظر باشد. و موضوع دیگر امکان ارتقا دادن و انعطاف پذیری برای تغییر وضعیت مطابق شرایط جدید است.

  • فضایی منسجم ایجاد کنید که پرسنل و افراد شاغل در آن محیط احساس خوبی داشته باشند.
  • نورپردازی قابل انعطاف ایجاد کنید که کارکنان بتوانند استفاده موثر و مفید از آن داشته باشند.
  • از نور محیطی بالانس شده، نور مناسب محیط کار و نورهای نقطه ای و دکوراتیو استفاده کنید.
  • امکان جابجایی راحت و با شدت نور مناسب مابین فضاهای مختلف و در راهرو ها ایجاد کنید.
  • شرایط نوری مناسب برای ساعات طولانی کار با میزان روشنایی و مصرف انرژی مناسب فراهم کنید.
  • نهایت استفاده از نور طبیعی روز را داشته باشید.
  • نکات بهره وری انرژی و صرفه جویی را به کارمندان یادآوری کنید.

اولین و مهمترین کارکرد نور در دفتر، پشتیبانی از کار است. تاثیر بالایی روی فضای کارگذاشته و روی احساس کارمندان و مشتریها و مراجعین به شرکت، موثر بوده و بر تصویر ذهنی افراد از محل نقش دارد. بنابراین نورپردازی صحیح و اصولی محل کار یکی از ضروریات هر کسب و کار موفق است. طراح نورپردازی باید مسایل گوناگونی در این شرایط در نظر بگیرد که خلاصه آن: طول عمر لامپها، راندمان سیستم، چگونگی تعمیرات در صورت نیاز، رنگ نور و جلوه آن، هماهنگی با نور روز و کنترل آن، نحوه پراکنش نور، هزینه تمام شده، سیستم مدیریت روشنایی و قابلیت انعطاف و تغییر پذیری است.

نورپردازی دفتر اداری

نورپردازی دفتر اداری

 

برای مشاهده ادامه مطلب اینجا کلیک کنید

0 تعداد نظرات

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *