ریسه ال ای دی

ریسه ال ای دی

ریسه ال ای دی یا استریپ ال ای دی LED Strip / LED ribbon / Tape عبارتست از یک مدار الکتریکی قابل انعطاف که لامپهای ال ای دی LED روی آن مونتاژ شده اند.گاهی پشت این نوارها دارای چسب است که برای نصب ریسه مورد استفاده قرار میگیرد. ریسه ها یا استریپ ال ای دی بطور عمده در نورمخفی هاو نورپردازی سقف و فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به پیشرفت های اخیر در مورد افزایش طول عمر و شدت نور نوارهای ال ای دی در مواردی مانند نورپردازی کاربردی با شدت نور بالا، استفاده بجای چراغ های فلورسنت یا هالوژن، و نورپردازی غیر مستقیم و یا ایجاد نور فرابنفش در خطوط تولید کارخانه ها یا حتی نور لازم برای رشد گیاهان استفاده می شود.
عموما نوع آن با کدی مشخص می شود که نشان دهنده ابعاد ال ای دی های بکار رفته در آنست مانند تصویر زیر :

ریسه ال ای دی

عوامل گوناگونی بر کیفیت و قیمت ریسه-ال-ای-دی LED Strip تاثیر دارند که مهمترین آنها عبارت است از رنگ LED، نوع چسب و میزان مقاومت در برابر آب یا درجه ی حفاظتی آی پی IP، کیفیت مدار داخلی ، مقدار مس بکار رفته در آن و کیفیت و برند ال ای دی ها و نوع پوشش استریپ. ریسه های مقاوم به آب در پوششی از چسب اپوکسی قرار گرفته اند که از تماس مستقیم با آب جلوگیری می کند. تفاوت اصلی در نوع طراحی نحوه ی کنترل نور ال ای دی هاست به خصوص تفاوت در رنگ و یا اینکه هر ال ای دی بصورت جداگانه قابل کنترل و آسیب پذیر باشد یا نه؟َ Adressable LED Strip

ریسه شلنگی
ال ای دی خطی

۱- ال ای دی تک رنگ بدون امکان آدرس دهی:

هر ال ای دی به رنگ سفید بوده و حرارت رنگ آن عموما بین ۲۷۰۰ کلوین تا ۶۵۰۰ کلوین می باشد یا میتواند هر رنگی در طیف مرئی باشد یعنی عموما از ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر (رنگ نور قابل مشاهده توسط چشم انسان). تمام ال ای دی ها در این نوع ریسه هم زمان روشن شده و نور آن ها با هم کنترل می شود و با اتصال کنترلر Dimmer قابلیت کنترل شدت نور دارند .

ریسه ال ای دی

۲- ریسه های رنگی یا چند رنگ و بدون قابلیت آدرس دهی:

همه ی ال ای دی دارای یک آدرس بوده و همه به یک رنگ مثل قرمز یا آبی یا سبز یا نارنجی هستند. همانند مدل قبلی قابلیت کنترل شدت روشنایی داشته و در انواع خطی و نواری در دسترس هستند.

ریسه نواری آی سی دار
ال ای دی نواری آدرس

۳-ریسه رنگی با قابلیت آدرس دهی:

امکان تولید رنگ های مختلف توسط هر ال ای دی وجود دارد و هر ال ای دی دارای چیپ یا آی سی کنترل کننده رنگ و آدرس پذیر بوده و می توان با کنترلر مناسب حرکات نوری مختلفی را در طول ریسه ایجاد کرد. سرعت بسیار بالا ۳۰ فریم بر ثانیه امکان آنرا میدهد که حرکات نوری بسیار نرم و روان و بدون پرش انجام شده و برای نورپردازی داخلی مراکز تجاری و طراحی سقف فروشگاه ها مناسب هستند.

بیشتر ریسه های ال ای دی نیاز به منبع تغذیه داشته و عموما بین ۱۲ تا ۲۴ ولت هستند که توسط ترانس جریان مستقیم تامین می شوند ریسه هایی که با یو اس بی USB تغذیه می شود ۵ ولتی هستند که با کنترل شدت روشنایی یا رنگ یا نوع حرکت رقص نور نیاز به کنترلر دارد.

ریسه ال ای دی برای فضای داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد که این بستگی به میزان مقاومت آن ها در برابر آب دارد. از آن جا که این ریسه ها قابلیت انعطاف و برش به تقسیمات کوچک تر دارند به طور گسترده ای در مناطق مختلف قابل نصب است هم چنین از آنجا که با باتری یا وسیله ی یو اس بی میتوان آنها را روشن کرد کاربردهای گسترده ای به غیر از استفاده در ساختمان ها مانند کامپیوترها، اسباب بازی، روشن کردن محیط کار، آلاچیق ها و خانه های تابستانی هستند.

برای استعلام قیمت انواع ریسه اینجا کلیک کنید

چند نمونه از پروژه های اجرا شده شرکت با استفاده از ال ای دی نواری را مشاهده می فرمایید. برای اطلاعات و تصاویر بیشتر روی آن کلیک کنید