طراحی نورپردازی رستوران

اصول نور پردازی رستوران و فست فود

چگونه رستورانتان را به بهترین شکل روشن کنید
در نورپردازی معماری، روشنایی محیط وابسته به کاربری و هدف از ایجاد آن فضاست هم چنین نیازها و خواست وانتظارات مردمی که آن فضا برایشان ساخته شده است.
نورپردازی یک ابزار مهم برای معمار و طراح رستوران است.

 

نورپردازی رستوران

نورپردازی رستوران

نور پردازی مناسب و شایسته اندیشه ای را که با طراحی فیزیکی محیط و مبلمان در آن فضا شروع شده است را تکمیل می کند.متاسفانه ارزش یک نورپردازی با طراحی خوب گاهی نادیده گرفته می شود.شرکت ما با طراحان و مالکان تعداد زیادی از رستوران ها و فست فودها برای طراحی نورپردازی فضا در ارتباط بوده است .
ضیافتی از تمام احساس ها ،طعم و مزه،بوی خوش ،صدا و موزیک ،شکل محیط ،زیبایی سطوح ،رنگ ها ،نور و کارکنان ،تمام انتظارات ما برای انتخاب یک رستوران است.و جمع تاثیرات تمام این موارد باعث بازگشت ما به آن رستوران می شود.
روشنایی ،طراحی و شخصیت رستوران را کامل کرده و احساسی خوب را در آن برمی انگیزد.
موارد مهم برای طراحی نورپردازی :
روشنایی –نمایش فرم ها ومحیط
– تصویری که از محیط در ذهن ایجاد می شود
– کاربری فضا
– رنگ
– جلوه سطوح مختلف
راه های گوناگونی برای نور پردازی رستوران وجود دارد که وابسته به محل اجرا و جلب مورد نظر است.

طراحی سقف رستوران

نورپردازی رستوران

آیا فضا هنری ،راحت یا مناسب خانواده هاست؟
طراح نورپردازی برای ایجاد احساس حریم خصوصی و صمیمیت ،آرامش و وسیع نشان دادن و دل پذیری روش های مختلفی را انتخاب می کند.انتخاب طراح برای اینکه کدام بخش ها روشن تر باشد یا نور از کدام سمت بتابد یا منابع روشنایی یکسان باشند یا نه، و روشنایی چگونه کم شود ،در ایجاد این احساس ها موثر است.نورپردازی مناسب گاهی به سرعت قابل درک یا توضیح نیست.مثلا گاهی به سرعت نمی توانید درک کنید که چرا یک فضا خیلی زیبا به نظر می رسد.آیا معماری آن است؟ یا مصالح و رنگ های آن؟ آیا نورپردازیست که دیوارها را زیباتر کرده؟
نورپردازی خوب برای رستوران از لایه هایی شامل روشنایی محیطی،روشنایی های تاکیدی و المان ها روشنایی دکوراتیو تشکیل شده. در روشنایی رستوران آنچه مهم است ترکیب منابع روشنایی طراحی شده برای افکت های نوری خاص است.
روشنایی محیطی یک سطح پایه ای از نور را به طور یکسان برای فضا تامین می کند.این روشنایی محیطی یا روشنایی عمومی به روشهای مختلفی تامین می شود:
نور نقطه ای ،نور خطی ،روشنایی غیر مستقیم(مخفی ) از سقف یا سطوح دیوارها به صورتی که منبع نور مخفی بوده و سطوح نزدیک به آن نقش منبع نور را داشته باشند ،یا ترکیب این روش ها.
اضافه کردن نور متمرکز شده یا هایلایت کردن جنبه های معماری ،تندیس ها و قطعه های هنری .نورپردازی متمرکز عموما روشن تر از میزان نور محیطی بوده،و به تناسب بازتاب کلی سطحی که روشن می شود،باید تنظیم شود.

روشنایی فست فود پالادیوم

روشنایی فست فود پالادیوم

روشنایی دکوراتیو مانند چلچراغ یا شمعدان های دیواری جنبه های بصری زیبایی را تقویت می کند.
زمانی که از ترکیب منابع روشنایی استفاده می کنید بهتراست برای سرویس و نگهداری آسان تر ،تعداد انواع لامپ های استفاده شده را به حداقل برسانید.
با توجه به کاربری هر فضا سطح شدت نور باید متفاوت باشد.فضای ورودی ،فضای غذا خوری،بار وکافی شاپ و آشپزخانه باز هر کدام شدت نور خاصی را نیاز دارد.مثلا برای خواندن منوی روی میز یا نشستن در کافی شاپ روشنایی متفاوتی مورد نیاز است. تفاوت میزان نور هنگام جابجا شدن در فضاهای عمومی نوع رفتار و سطح انرژی افراد را تغییر میدهد.
امکان کنترل شدت روشنایی بصورت پیوسته یا همان استفاده از دیمر،برای تنظیم روشنایی بسیار مناسب است .به این منظور یک سیستم کنترل اتوماتیک میزان روشنایی این امکان را میدهد که برای ساعات مختلف روز و شب و روزهای متفاوت در سال یک سناریوی قابل برنامه ریزی روشنایی با تغییر ملایم میزان نور در ساعات مختلف(از ظهر تا نیمه شب)برای کنترل روشنایی بهینه ی رستوران و به حداقل رساندن مصرف انرژی داشته باشیم.
بهینه سازی مصرف انرژی در فضای تجاری یک موضوع کلیدی است.

طراحی روشنایی فست فود پالادیوم

طراحی روشنایی فست فود پالادیوم

کاربرد و لحاظ کردن قوانین جاری برای بهینه سازی مصرف انرژی از الزامات طراحی و توسعه است.تسلط و دانش فنی از انواع منابع روشنایی در این فاز مهم است.طراح انواع مختلفی از منابع روشنایی را میتواند در نظر بگیرد.منابع خطی و ولتاژ پایین شامل LED ، هالوژن ،و انواع مختلفی از فلورسنت ها وجود دارند.انتخاب های طراح با توجه به انطباق پذیری رنگ لامپ ها ،رنگ ترکیبی و قابلیت تنظیم شدت نور برای ایجاد یک فضای منسجم و قابل درک صورت می گیرد.دیدن و تست و مقایسه ی نمونه اصلی چراغ ها برای ترکیب آنها بسیار مهم است .تصمیم گیری برای محل و میزان توان مصرفی (وات) برای هر متر مربع رستوران نیاز به محاسبه دارد و یک قدم مهم در پروسه طراحی نورپردازی رستوران است.
هدف طراحی خوب یک رستوران تامین دعوت کنندگی به داخل آن ،محیطی مطلوب که مشتریان بتوانند علاوه بر لذت بردن از غذا از تمام خواص آن فضا راضی باشند. نورپردازی یکی از ارکان مهم زیبا شناختی در طراحی و از ابزارهای رسیدن به این اهداف است.نور یک مشوق و محرک واکنش درک بینایی است و طریقه ی اجرای آن نوع احساس و واکنش نسبت به اشیاء را تغییر میدهد.

0 تعداد نظرات

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *