روشهای کنترل کیفیت تجهیزات نورپردازی

نور پردازی

مطالبی که قبل از نورپردازی نما باید بدانیم و مورد توجه قرار دهیم

در این مطلب سعی داریم تا با بالا بردن اطلاعات فنی مشتری امکان خرید مطمئن تری برای او فراهم کنیم  همچنین دانستن مطالب زیر قبل و بعد از طراحی نورپردازی لازم و ضروری است.

۱- در هنگام خرید والواشر به میزان خروجی نور در ازای هر وات مصرفی توجه کنید. هرچه توان کل پایینتر و میزان خروجی نور بالاتر باشد بهتر است.علاوه بر اطلاعات درج شده روی بسته بندی ، مقدار واقعی آنرا مقایسه کنید.

۲- نقطه ضعف اساسی در والواشر ها و پروژکتورها نوع منبع تغذیه بکار رفته در آنست که هیچگاه آنرا نمیبینید ! بهتر است از فروشنده درباره نوع درایور بکار رفته در آن اطلاعات بگیرید راندمان دستگاه و کیفیت منبع تغذیه آنرا بدانید چون معمولا این قطعه آسیب میبیند ، نه LED های دستگاه.

۳- ضخامت مدار آلومینیومی که ال ای دی ها روی آن مونتاژ شده اند بسیار مهم است. اگر کم باشد حرارت را خوب منتقل نکرده و عمر ال ای دی کاهش می یابد.

۴- برند ال ای دی ها معمولا مشخص نیستند. تنها ۳ یا ۴ برند قابل اعتماد وجود دارد که چینی هستند و کیفیت ال ای دی های آنها بسیار بالاست.

۵- به کیفیت آب بندی وسایلی که درحین  نورپردازی نمای ساختمان در فضای خارج نصب میشوند توجه کنید ، در صورت نفوذ آب از کار خواهند افتاد. بخصوص چراغهای دفنی آسیب پذیر هستند و کیفیت   O-ring بکار رفته در آنرا کنترل کنید.

۶- قطعات آلومینیومی را چک کنید ، در صورت خام بودن بدنه، مناسب فضای خارجی نبوده و باران باعث خوردگی سطح آنها خواهد شد. پوشش آنودایز یا رنگ الکتروستاتیک باعث دوام بیشتر آنها خواهد شد.

۷- لنزهای بکار رفته باید از جنس مرغوب و بسیار شفاف باشد . نباید بتوانید تفاوتی با جنس شیشه در آنها پیدا کنید (البته لنزها شیشه ای نیستند و پلاستیک ساخته می شوند.)

۸- تقریبا تمامی قطعات نورپردازی در چین ساخته می شوند. برندهای پیشروی اروپایی و آمریکایی هم در سالهای اخیر کارخانجات خود را به چین و هنگ کنگ منتقل کرده اند. بنابراین برند و اورجینال بودن مهم است و نه کشور سازنده. به عنوان مثال تلفن Apple در کالیفرنیای آمریکا طراحی شده و در چین تولید می شود.

۹- در مورد لامپهای ال ای دی سقفی (طرح هالوژنی) دقت کنید که خنک کننده پشت لامپ بهتر است از آلومینیوم باشد. لامپهایی با پشت پلاستیکی خوب خنک نمی شوند.

۱۰- برای لامپهای مورد استفاده در منزل یا نورپردازی ساختمان  بهتر با زاویه پرتاب نور باز انتخاب شوند، اگر زاویه لنز خیلی بسته باشد نور را بصورت متراکم منتشر کرده و شما شدت نور بالایی درست زیر لامپ نصب شده در سقف دارید که خوب پاکنده نمی شود.

۱۱- پروژکتور های COB برای نور پردازی نما مناسب نیستند . ظاهر نامناسب داشته و باعث آسیب به نمای روز می شوند. پخش نور آنها هم برای نما مناسب نیست . از این گروه پروژکتورها فقط برای روشنایی محوطه و فضای سبز می توان استفاده کرد.

 

0 تعداد نظرات

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *