یکی از دغدغه های اصلی مالکین و از پر کار ترین بخشهای کاری طراحان، ایده های مناسب و جدید برای طراحی سقف پروژه و نورپردازی زیبای آنست و مسئله ای که در این میان با آن روبرو می شویم، انجام طراحی نورپردازی و روشنایی است به نحوی که علاوه بر زیبایی، تامین کننده نور مورد نیاز برای کاربری خاص محل را هم داشته باشد.

در ادامه بخشی از پروژه هایی که توسط شرکت پرتونگار طراحی و اجرا شده است را مشاهده می فرمایید.

در تصاویر زیر سقف کاذب دکوراتیو یک فست فود را مشاهده می کنید که منابع روشنایی از نوع چراغ سقفی مابین برگه های چوبی نصب شده قرارگرفته و تقریبا مخفی شده اند.

طراحی روشنایی فست فود

در تصاویر زیر سقف کاذب دکوراتیو یک فست فود را مشاهده می کنید که منابع روشنایی از نوع چراغ سقفی مابین برگه های چوبی نصب شده قرارگرفته و تقریبا مخفی شده اند.

سقف فست فود
طراح سقف فست فود

سقف کاذب و نورمخفی

در طرح بالا نمونه سقف کاذب با کناف را مشاهده میکنید که بصورت نورمخفی روشن شده است برای مشاهده تجهیزات مورد استفاده در نور مخفی اینجا کلیک کنید. منابع نوری در این نوع طراحی سقف کاملا مخفی و غیر قابل مشاهده است و در فضای ایجاد شده با گچ یا برگه کناف یا گچ پیش ساخته مخفی می شود. منبع نور رو به بالا نصب شده و انعکاس نور از سطح سقف به پایین می تابد.

طرح نورپردازی داخلی سقف تجاری
طراحی سقف نورپردازی باریسول
نورپردازی ویترین مغازه

نورمخفی و نور مستقیم

در تصویر مقابل نوعی از نورپردازی را مشاهده میکنید که در سقف آن محل نورمخفی ها پیوسته نبوده و بصورت ماژولهای منفصل مشابه طراحی شده که چینش آنها در طول مسیر امتداد یافته است. نزدیک بودن لبه های محل نورمخفی باعث شده که داخل کادر آن بسیار پرنور و یکدست روشن شود و با توجه به تعدد آنها در فضا باعث ایجاد نور محیطی Ambient Light یکسان در فضا می شود. باید توجه داشت که پخش و شدت نورمحیطی باید هم در جهت عمودی و هم در جهت افقی باید یکسان باشد. اما نور چنین فضایی تنها با استفاده از نورمخفی تامین نخواهد شد. بنابراین بر اساس محاسبات میزان نور مابین کادر های نورمخفی چراغهای LED سقفی اضافه شده تا نورکاربردی محیط با توجه به کاربری تجاری آن تامین شود. برای مشاهده میزان شدت روشنایی مورد نیاز در فضای تجاری اینجا کلیک کنید.

طراحی سقف نورپردازی باریسول

سقف کاذب پارچه ای و تامین روشنایی

روشنایی غیر مستقیم با استفاده از سطوح پارچه ای کشسان از زیبا ترین و متنوع ترین و البته گرانقیمت ترین ایده ها برای طرح سقف و نورپردازی آنست که علاوه بر دکوراتیو بودن ، نور کاربردی لازم را بخوبی تامین می کند. سطوح پارچه با برندهای گوناگون قابل اجراست و برای مشاهده مشخصات تجهیزات نورپردازی آن اینجا کلیک کنید. امکان چاپ طرح های گوناگون هم روی پارچه فراهم است بنابراین با توجه به کاربرد و سلیقه کارفرما طیف بی پایانی از طرح ها قابل اجراست. خود سطح پاچه هم با رنگهای گوناگون و قابلیت انعکاس تصویر یا مات تولید میشود. اجرای آن نسبتا راحت بوده اما باید دقت شود که هیچ منفذی نباید بالای آن وجود داشته باشد چرا که به سرعت گرد و غبار و حشرات روی سطح آن جمع می شوند.

نورپردازی مدرن

نورپردازی مدرن و سقف اکسپوز modern lighting and expose

اخیرا فروشگاههای بزرگ و فضاهایی با طرح مدرن دیگر از سقف کاذب استفاده نمیکنند و سقف سازه ای ساختمان به همراه لوله کشی و تاسیسات آن همگی یکدست رنگ آمیزی شده و یا به رنگهای متفاوت در می آید و سپس تجهیزات نورپردازی بصورت آزاد open frame در آن نصب می شود که البته از تجهیزات مدرن با ظاهری متناسب با فضا استفاده میشود.

برای مشاهده نوع تجهیزات بکار رفته در این نوع روشنایی فروشگاه اینجا کلیک کنید.

تجهیزات روشنایی فروشگاه

بعنوان مثال برای نور پردازی سقف فروشگاه در این تصویر از یک سازه فلزی برای نصب منابع روشنایی آویز Down light که از نوع ال ای دی هستند استفاده شد و با توجه به نیاز میوه فروشی به نور تاکیدی Accent light محل مناسبی برای نصب چراغهای ریلی ایجاد شد.

طراح سقف سوپر مارکت با چراغهای روکار
چراغ فروشگاه